Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Za co odpowiadają korbowody i kiedy wymagają regeneracji?
Korbowody znajdują się w silniku i muszą wytrzymywać wielkie obciążenia. Łączą tłoki z wałem korbowym. Dzięki nim ruch posuwisto-zwrotny tłoka zamieniany jest na ruch obrotowy wału korbowego. Mogą też zamieniać ruch obrotowy wału na ruch posuwisty tłoka lub innego elementu. Ich praca polega na przenoszeniu ogromnych sił, dlatego są szczególnie narażone na zużycie eksploatacyjne.
Jak zbudowane są korbowody i na czym polega ich praca?
Korbowód składa się ze: stopy (zazwyczaj w celu ułatwienia montażu jest ona dzielona), trzonu oraz główki. To właśnie stopa łączy się z wałem korbowym, zaś główka z tłokiem. Przekrój trzonu korbowodu jest dwuteowy, dzięki czemu jest on znacznie bardziej wytrzymały na zginanie oraz wyboczenie. Korbowody do silników spalinowych są produkowane ze stali węglowej. Najczęściej są odkuwane.
Korbowody są odpowiedzialne za przekazywanie siły z pracujących tłoków na wał korbowy. Podczas swojej pracy są obciążone siłami ciśnienia gazów, które działają na tłok oraz siłami bezwładności masy tłoka oraz korbowodu. Działające na nie siły są znaczne i mają zmienny charakter. Części te są narażone na ciągłe ściskanie, zginanie, wyboczenia i rozciąganie. Są narażone na duże obciążenia, dlatego, aby mogły sprawnie wykonywać swoją pracę, muszą być odpowiednio wykonane i utrzymane w nienagannym stanie technicznym.
Kiedy korbowody wymagają regeneracji?
Korbowody wymagają regeneracji, gdy na skutek intensywnej lub nieprawidłowej eksploatacji dojdzie do ich deformacji albo uszkodzenia. Najczęściej do firm zajmujących się profesjonalną regeneracją silników samochodowych (takich jak np. Jurgal) trafiają silniki, w których korbowody są skrzywione albo ich powierzchnia jest pokryta mikrouszkodzeniami powstałymi na skutek używania zbyt starego oleju, w którym znajdują się drobinki zanieczyszczeń działające na korbowody niczym papier ścierny. Zdarza się też, że korbowody były narażone na pracę w zbyt wysokiej temperaturze, co staje się przyczyną powstania wżerów na ich powierzchni, a w skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do ich pękania.
Na czym polega regeneracja korbowodu?
Najpierw korbowody są poddawane wnikliwej diagnozie. Sprawdzany jest dokładny wymiar ich stopy, a następnie mierzony jest luz między sworzniem a tulejką w główce korbowodu. Sprawdzana jest także ich geometria. Wszystkie zebrane podczas badania wyniki są porównywane z danymi katalogowymi. Regeneracja jest niezbędna, jeżeli wyniki będą odbiegać od tych podanych w katalogu, gdyż części te wymagają zachowania wysokiej precyzji wymiarowej.
Regeneracja korbowodów obejmuje:
• regenerację stopy – obrabianie stopy korbowodu do wymaganej miary podanej w katalogu z zachowaniem prostopadłości otworu do trzonu korbowodu wykonywane jest na honownicy,
• regenerację główki – polega na wymianie tulejki i jej roztoczeniu na wytaczarce, dzięki czemu uzyskuje się prawidłowy luz między tulejką a sworzniem tłokowym z zachowaniem prostopadłości korbowodu,
• wyważenie korbowodu – główki i stopy po regeneracji są ważone, gdyż komplet korbowodów musi mieć określoną wagę, wszelkie różnice mas są eliminowane poprzez usunięcie zbędnego materiału.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana