Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Na czym polega różnica między filtrem FAP a DPF?
Filtr cząstek stałych, znany również jako filtr FAP (Filtre à particules) lub DPF (Diesel Particulate Filter), to element systemu wydechowego mający na celu zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jego zadanie polega na zatrzymywaniu cząstek stałych, głównie sadzy, które powstają podczas spalania paliwa w silnikach wysokoprężnych. Filtr ten jest obecnie coraz powszechniej stosowany w samochodach z silnikami Diesla.
Jak działają filtry FAP i DPF?
Skoro już wiemy, że nie ma różnicy pomiędzy filtrem FAP a DPF, ponieważ są to skróty nazw w innych językach dla tego samego elementu, warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat jego działania. Podstawowym zadaniem filtra cząstek stałych jest zatrzymywanie sadzy powstającej podczas spalania oleju napędowego.
Przeczytaj również: Czy usunięcie filtra DPF jest nieodwracalne?
Sadza ta, składająca się z mikroskopijnych cząstek, może być niebezpieczna dla zdrowia ludzi oraz środowiska naturalnego. Filtr przepuszcza spaliny przez odpowiednio ukształtowane kanały, w których następuje zatrzymywanie cząstek stałych. Zgromadzone w kanale cząstki są następnie spalane w procesie regeneracji filtra.
Proces regeneracji filtra FAP i DPF
Regeneracja filtrów DPF może być przeprowadzana na różny sposób, jednak najbardziej skuteczne jest stosowanie nowoczesnych maszyn do tego przeznaczonych. Element umieszcza się w specjalnej komorze, gdzie przeprowadzane jest jego dwukierunkowe mycie. Dzięki temu można odzyskać nawet 99% sprawności filtra.
Urządzenia czyszczące są wyposażone w zaawansowane technologie, które w nieszkodliwy dla filtra sposób myją go i regenerują, doprowadzając do niemal pełnej sprawności. Dzięki temu znacznie przedłużają jego żywotność. Filtr, który nie jest regularnie czyszczony, może bowiem ulegać poważnym uszkodzeniom, które prowadzą do konieczności jego wymiany, co jest znacznie bardziej kosztowne.
Czy warto korzystać z filtrów FAP i DPF?
Korzystanie z filtrów cząstek stałych jest obecnie standardem w samochodach z silnikami Diesla. Pozwalają one na ograniczenie emisji szkodliwych substancji, co ma pozytywny wpływ na środowisko naturalne oraz zdrowie ludzi. Jednak każdy właściciel pojazdu z silnikiem wysokoprężnym powinien pamiętać o regularnym czyszczeniu filtrów DPF oraz być świadom ewentualnych kosztów związanych z wymianą uszkodzonego elementu.
Podsumowując, choć nazwy FAP i DPF różnią się między sobą, tak naprawdę oznaczają ten sam element – filtr cząstek stałych stosowany w silnikach Diesla. Oba terminy odnoszą się do tego samego rozwiązania technologicznego, którego celem jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji przez pojazdy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana