Kim jest rzeczoznawca samochodowy i w czym może pomóc?

Kim jest rzeczoznawca samochodowy i w czym może pomóc?

Chcesz sprzedać auto? A może potrzebujesz wycenić jego wartość? Skorzystaj z pomocy rzeczoznawcy samochodowego! Dowiedz się, kiedy jest potrzebna jego pomoc i czym się zajmuje. O czym jeszcze warto wiedzieć przed skorzystaniem z usług specjalisty? Poznaj jego cennik. Poszerz wiedzę w zakresie zadań rzeczoznawców motoryzacyjnych!

Kto to rzeczoznawca? Główne zadania

Biegły rzeczoznawca samochodowy zajmuje się głównie wyceną pojazdów. Specjalizuje się w technice samochodowej. Dodatkowo wycenia szkody i ustala, jak doszło do ich powstania. Dzięki wiedzy może zrekonstruować zdarzenia drogowe. Pozwala mu to na odtworzenie zdarzenia i ustalenie, z jaką prędkością auta się poruszały. Poprzez opinię można następnie ustalić, kto wywołał wypadek.

Z rzeczoznawcą samochodowym współpracują:

  • towarzystwa ubezpieczeniowe,
  • indywidualni klienci,
  • warsztaty samochodowe,
  • inne firmy – zajmujące się obrotem autami.

Ponadto specjaliści zajmują się wydawaniem opinii. Zlecają je sądy.

O czym dobrze jest wiedzieć przed skorzystaniem z usługi?

Rzeczoznawca samochodowy w Krakowie lub innym mieście powinien spełniać pewne wymagania. Tylko wtedy może świadczyć usługi. W związku z tym upewnij się, że osoba, którą wybrałeś, ma certyfikat wydany przez uprawnioną do tego jednostkę. Sprawdź także, czy ma pozwolenie na wykonywanie zawodu. Najlepiej zapoznaj się z ogólną listą rzeczoznawców samochodowych. Jest to szczególnie ważne, gdyż przez brak uprawnień opracowany kosztorys będzie się wiązał ze stratą pieniędzy. W tym przypadku uzyskanie odszkodowania jest niemożliwe.

Warto wiedzieć, że jeśli chcesz skorzystać z usługi profesjonalisty, przygotuj dotychczasową dokumentację. Powinny się w niej znaleźć:

  • zdjęcia – z miejsca zdarzenia,
  • pisma związane z pojazdem,
  • dokumenty uzyskane od towarzystwa ubezpieczeniowego.

Poza tym przygotuj pisemne oświadczenie. Opisz w nim zdarzenie. Przykładem może być kolizja lub wypadek. W sytuacji, gdy została wezwana policja, dołącz notatkę.

Kiedy opłaca się skorzystać z pomocy specjalisty?

Rzeczoznawca motoryzacyjny ma wiedzę w dziedzinie techniki samochodowej, która jest potrzebna. Kiedy warto skorzystać z jego pomocy? W następujących przypadkach:

  • przed sprzedaniem pojazdu – dotyczy to w szczególności rzadkich modeli. Ekspert określi wartość auta, koszty użytkowania czy stan techniczny,
  • przed nabyciem droższego auta z wtórnego rynku – oprócz kontroli, czy pojazd jest powypadkowy, specjalista bada warstwy lakiernicze. W ten sposób uchronisz się przed zakupem samochodu, który jest uszkodzony,
  • po naprawie pojazdu,
  • przed przetransportowaniem uszkodzonego samochodu z zagranicy.

Cennik rzeczoznawcy

Czy wiesz, że rzeczoznawcy sami ustalają stawki za swoje usługi? Ponieważ na rynku jest duża konkurencja, dobrze jest porównać oferty i wybrać dobrego specjalistę, którego usługi są tanie. Najbardziej potrzebny będzie w przypadku wymogu ubezpieczenia używanego auta. Dotyczy to szczególnie pojazdów zabytkowych. Cennik usług przedstawia się następująco:

  • wycena wartości pojazdu osobowego – 300-500 złotych,
  • wycena wartości motocykla – 200-400 złotych,
  • wycena wartości ciężarówki – 400-600 złotych,
  • zweryfikowanie jakości naprawy auta – 500 złotych.

Za opinię w zakresie kosztów naprawy na bazie dokumentów zapłacisz około 300 złotych. Oszacowanie szkód w aucie to cena rzędu 400-600 złotych. Weź także pod uwagę dodatkowe koszty dojazdu na miejsce. Za każdy kilometr zapłacisz 1 złoty.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.