Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Co trzeba wiedzieć o układzie rozrządu silnika?
Rozrząd jest kluczowym elementem silników benzynowych i wysokoprężnych. Jego sprawne działanie zapewnia optymalną pracę silnika, dlatego należy dbać o odpowiednie serwisowanie tej części samochodu. W artykule wyjaśniamy, jak działa rozrząd, jakie są typowe usterki tego urządzenia oraz jak należy o nie dbać.
Budowa i zasada działania rozrządu
Układem rozrządu nazywa się zespół elementów sterujących dopływem powietrza do cylindrów silnika oraz usuwaniem z niego spalin. Odpowiada za synchronizację pracy wału korbowego i wałka rozrządu, a także otwieranie i zamykanie zaworów ssących i wydechowych silnika we właściwym momencie. Zakłócenie tego procesu może skutkować uszkodzeniem zaworów i tłoków, a w konsekwencji – awarią silnika. Układ rozrządu składa się z wielu elementów, takich jak:
wałek rozrządu;
dźwignie zaworowe;
zawory;
krzywki;
prowadnice;
sprężyny i podkładki;
uszczelki;
regulatory hydrauliczne.
W zależności od rodzaju silnika wyróżnia się rozrządy: tłokowe, tłokowo-zaworowe, zaworowe.
Typowe objawy uszkodzonego rozrządu
Wśród najważniejszych objawów, które zwykle wskazują na usterki związane z układem rozrządu zalicza się:
głośną pracę auta (na zimnym silniku);
spadek mocy;
niepokojące odgłosy (klekotanie, grzechotanie spod maski);
większe zużycie paliwa i oleju silnikowego;
dymienie z rury wydechowej.
Z uwagi na to, że powyższe sygnały mogą być również przyczyną wielu innych problemów mechanicznych, konieczna jest konsultacja z doświadczonym fachowcem. Typowe awarie rozrządu obejmują m.in. zużycie paska rozrządu, pęknięcie sprężyn zaworowych, wypalenie lub utratę szczelności zaworu czy zatarcie trzonka zaworu.
Jak serwisować układ rozrządu?
Kierowcy powinni dbać o regularną wymianę paska rozrządu, napinacza paska i pompy cieczy chłodzącej. Zaleca się też unikać przegrzania silnika, co prowadzi do przedwczesnego zużycia powyższych elementów. Najlepiej, aby wymieniane części samochodowe były oryginalne i pochodziły od znanych i sprowadzonych marek na rynku. Jedną z firm dostarczających tego typu produkty jest Sklep motoryzacyjny Auto-Alex. Przedsiębiorstwo oferuje szeroki wybór wysokiej jakości części i akcesoriów samochodowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana